مسیر
تعداد بازدید : 26
من بازی ساز هستم
سازنده مجموعه بازیهای هادس، از راه و رسم ورود به حرفه بازیسازی میگوید
نویسنده : امیرمحمد ملکزادگان،| خبرنگار افتخاری جوانه
من کیام؟
مهدی پیغامینسب هستم. طراح و برنامهنویس بازیهای ویدئویی، متولد ۱۳۶۱ و ساکن کرج.
چطور وارد دنیای بازی و بازیسازی شدم؟
من در زمینههای مختلف گرافیکی تجربه کارحرفهای داشتم اما علاقهمند بودم که حوزه فعالیتم را تخصصیتر کنم. میخواستم در دنیای نامحدود گرافیک، بر گرافیک خودرو و بازیهای کامپیوتری تمرکز کنم اما جسارتش را پیدا نمیکردم. چندسالی در پروژههای گروهی مشغول بودم تا اینکه در سال 94 با مشورت و راهنمایی همسرم از شغلم بهعنوان طراح یک شرکت خیلی معتبر استعفا دادم. احساس میکردم جایی برای پیشرفت فرد بلندپروازی مثل من نیست؛ درنتیجه تمام توان و انرژیام را به کارگرفتم و با حداقل سیستم و امکاناتی که داشتم و هنوز هم همانها را دارم، شروع به ساخت اولین بازیام کردم.
شما چطور میتوانید همکار من شوید؟
برای شروع بازیسازی موثرترین عامل، داشتن صبر و پشتکار است. به نظر من هرکس با داشتن صبر، پشتکار و علاقه میتواند یک بازیساز موفق شود اما براساس تجربههای شخصیام در زمینه بازیسازی به صورت انفرادی، لازم است نوجوانها قبل از شروع یادگیری و کار با برنامه و موتورهای بازیسازی، بسته به نوع و سبک بازی مورد علاقهشان حداقل به یک نرمافزار گرافیکی مسلط شوند. همچنین یک بازیساز باید از مهارت تجزیه و تحلیل، مخاطبشناسی و داستانپردازی هم برخوردار باشد.
چطور بازی میسازم؟
اولین کار در ساخت بازی، مشخص کردن مسیر و ساختار کلی کار است؛ برای ساخت بازی ابتدا به کمک همسرم سبک مدنظرمان را مشخص و گاهی اوقات هم سبکهای مختلف را با هم تلفیق میکنیم. بعد وارد مرحله تحقیقاتی میشویم و بایدها و نبایدهای سبک مدنظر را از تمام جنبهها مشخص میکنیم. بعد هم میرویم سراغ داستان بازی، نقش شخصیتها، کارکردهای مراحل و لولهای بازی. باتوجه به زمان و بودجه تخمینزدهشده کار روی مراحل و اولویتها را پیش میبریم.
یک بازیساز باید چه ویژگیهایی داشتهباشد؟
یک بازیساز موفق اول از همه باید یک گیمر (بازیکن) حرفهای باشد چراکه ایده با بازیکردن شکل میگیرد. بازی کردن از جنبههای مختلف برای بازیساز کارآمد است؛ با انجام بازیهای مختلف میتواند سبک موردعلاقه خود را پیدا کند و اصول کلی آن سبک را یادبگیرد، همچنین در جریان بازی میفهمد که ایدههایش برای ساخت یک بازی تا چه میزان میتواند جذاب باشد.
آینده پیشروی یک بازیساز چگونه است؟
آینده بازیساز، هدفی است که او برای آن سالها تلاش میکند؛ بعضیها هدفشان درآمد زیاد است، بعضیها دنبال شهرتاند، عدهای کارکردن در شرکتهای بزرگ بازیسازی دنیا را هدف خود قرار میدهند و افرادی به دنبال اشتغالزایی در دنیای بازی هستند. اساسا آینده بازیساز همان چیزی است که تصورش را میکند و برای آن شب و روز تلاش میکند. قطعا در دنیای بیکران بازی برای افراد خلاق هیچ محدودیتی وجود ندارد. به امید جهانیشدن صنعت گیم ایران!