مرجان دهقان | عکاس
گنجاندن سوژهای کوچک در یک قاب ظرافت و دقت عمل خاصی را میطلبد. کفشدوزکی که روی برگ درحال حرکت است، منتظر نمیماند تا تصویرش را ثبت کنید. هرچند سوژههای ماکرو همیشه هم متحرک نیستند. یک برگ، قطره آب یا صدف هم میتوانند سوژه عکس ماکرو باشند.
جزء از کل
در عکس ماکرو عکاس قصد دارد توجه بیننده را به جزئیات جلب کند، به همین دلیل لازم است تا جای ممکن به سوژه نزدیک شود و لنز را در زومترین حالت ممکن تنظیم کند. با این کار عنصرهای اضافه را از قاب حذف میکند و جزئیات مدنظرش بیشتر بهچشم میآید. ترفند دیگر این تکنیک، بهره بردن از عمق میدان است. هرچه سوژه اصلی وضوح بیشتری نسبت به عمق داشتهباشد، کارتان را تمیزتر انجام دادهاید. دیافراگمتان را کاملا باز کنید تا عمق میدان کمتری داشتهباشید. باز بودن دیافراگم و فاصله دوربین تا سوژه دو عامل موثر در عمق میدان هستند. هرچه دیافراگمتان را روی عدد کوچکتری بگذارید، دستتان برای بالا بردن سرعت شاتر بازتر است. به این ترتیب فضاهای کمنور و سوژههای متحرک محدودیتی برایتان ایجاد نمیکنند. همچنین میتوانید از ایزو ۱۰۰ بهره ببرید که بهترین حالت آن است. اگر جایی برای جبران نور محیط مجبور به بالا بردن ایزو شدید، حواستان باشد که بهای آن پایین آمدن کیفیت عکستان است. نورسنجی در عکاسی ماکرو را برعهده شاتر بگذارید. سرعت شاتر را تا جایی بالاوپایین کنید که نشانک آن در وسط طیف قرار بگیرد. اگر در محیط پر نوری قرار دارید، میتوانید یک پله عکستان را تیرهتر نورسنجی کنید.
وضوحِ احاطهشده
در عکاسی ماکرو تضاد ناشی از یک عنصر واضح که در محیطی تار احاطه شده، بسیار خیرهکننده است. گرفتن این نتیجه، مستلزم فوکوس دقیق روی عنصر اصلی قاب است. بهطور مثال اگر از یک سنجاقک عکاسی میکنید، چشمها حساسترین نقطه فوکوس هستند. اگر بهجای چشم قسمت دیگری در فوکوس باشد، احتمالا تأثیرگذاری قابتان را ازدست میدهید. به همین دلیل بهتر است فوکوس را دستی اعمال کنید تا ضریب خطا کاهش یابد. اگر با دوربین حرفهای عکاسی میکنید، حلقه فوکوس را تا جایی بچرخانید که وضوح دقیقا روی همان قسمتی قرار بگیرد که نقطه عطف قابتان است. در موبایلگرافی معمولا برای پیدا کردن نقطه فوکوس دقیق باید موبایل را کمی جابهجا کنید تا دوربین محل درست وضوح را پیدا کند. بهعنوان تمرین چند قطره آب روی یک سطح بچکانید و آن را ثبت کنید. بهتر است طوری کادربندی کنید تا قابتان عمق داشتهباشد. قابی که هیچ عمق و بعدی ندارد یا کاملا مسطح است، امکان ایجاد تضاد وضوح و تاری همزمان را ندارد.