نوجوان موفق
تعداد بازدید : 35
عاشق کارت باشی خستگی معنا ندارد
گفت وگو با «سجاد اسماعیلی» مجری 17ساله ای که مدت هاست اجرایش با گویش یزدی مورد توجه قرار گرفته است
نویسنده : صادق جهانی|روزنامهنگار
علاوهبر یزدیها که همشهریانش هستند، حالا نامش برای افراد بیشتری آشناست؛ بهویژه از زمانی که روی صحنه عصر جدید حاضر شد و با گویش یزدی به اجرای استندآپ پرداخت. «سجاد اسماعیلی»، مجری و بازیگر نوجوانی است که مسیر هنریاش را با بازیگری شروع کرد و بعدها سر از اجرای برنامههای مختلف تلویزیونی درآورد و هماکنون بالای 50 اثر هنری در کارنامهاش دارد. در جوانه امروز با او که سابقه اجرای استندآپ در خندوانه را هم داشته، گپی زدیم و از علاقهاش به دنیای هنر و مجریگری پرسیدیم.
بعضی از نوجوانان دوست دارند وارد کار تو شوند؛
برای شان از ورودت به عرصه بازیگری و اجرا بگو.
با اصرار خانواده از هفتسالگی به کلاس بازیگری رفتم و بعد از مدتی در تلهفیلم «قصهگو» بازی کردم. بهواسطه بازیگری، برای اجرای برنامههای تلویزیونی دعوت شدم و سال 94 اجرای یکی از برنامههای شبکه استانی یزد را بهمدت 30 شب برعهده داشتم. در جشنواره بینالمللی قصهگویی هم صاحب مقام و بعدها مجری جشنواره شدم. در آخرین جشنوارهای هم که قبل از شیوع کرونا بهصورت حضوری برگزار شد، افتخار این را داشتم تا بهعنوان داور نوجوان حضور پیدا کنم.
به عنوان داور نوجوان، حال و هوای جشنواره قصهگویی را چطور توصیف و ارزیابی میکنی؟
یک ویژگی خوب جشنواره قصهگویی این است که باید برای هم سنوسالانمان بهصورت حرفهای قصه تعریف کنیم. جدا از داورانی که روبهرویمان مینشینند و قضاوتمان میکنند، عکسالعمل همسنوسالانی که در سالن حضور دارند هم برایم لذتبخش بود. از دیگر نکات مهم انتخاب قصه است، یعنی چه قصهای انتخاب کنیم تا برای بچهها آموزنده باشد. اولین قصهای که تعریف کردم، قصه زبان حیوانات از کتاب آقای «مهدی آذریزدی» بود.
برای نوجوانانی که به اجرا و بازیگری علاقه مند هستند بگو بهنظرت اجرا سختتر است یا بازیگری؟
خب بستگی دارد مجری برنامه زنده باشم یا ضبطی. ریسک برنامه زنده از این لحاظ زیاد است که باید حواسمان به چیزی که میگوییم باشد تا به مشکل برنخوریم. اما در بازیگری، کات می دهند و دوباره فیلمبرداری میکنند.
درعین حال مسئولیت بازیگری سنگینتر و کارش هم مشکلتر است. نکته دیگر این که اجرا معمولا در یک مکان برگزار میشود اما در بازیگری گاهی اوقات باید مدت طولانی از خانه و خانواده دور باشیم. من برای بازی در فیلم «لکنت» 45روز در روستای «خرانق» که 100 کیلومتر از یزد فاصله دارد، خوابیدم که همان کار باعث شد جوایز زیادی کسب کنم. درمجموع بازیگری را سختتر میدانم.
اینروزها اوضاع کار چطور است؟
خوشبختانه بعد از حضورم در برنامه عصر جدید از سازمانهای مختلف سفارش اجرا داشتم اما بهدلیل کرونا بیشتر سعی کردم آیتمهای کار را ضبط کنم و برایشان بفرستم تا مدام از این شهر به آن شهر نروم. درآمدم هم بد نیست اما راستش به هنر به دید درآمد نگاه نمیکنم و خیلی رویش حساب باز نکرده ام.
الان هفت سال میشود که در عرصه بازیگری هم فعالم اما بیشتر به دنبال پیشرفت هستم. درآمد اجرا پروژهای است و حقوق ماهانه ندارد، با این حال هر اجرا معمولا بین 700هزار تا یک میلیون تومان است. این را هم بگویم اگر برنامه برای مراکز خیریه باشد، بهصورت رایگان اجرا میکنم.
چطور حین اجرا و جلوی دوربین استرس نداری؟
اوایل استرس داشتم. البته حرفهایترین مجری هم کمی استرس دارد اما بعد از مدتی برایش عادی میشود؛ بهویژه زمانی که با مردم صمیمی شود. نکته مهم این است که مجری باید خودش باشد و شخصیتسازی نکند. اینطوری هم استرس ندارد و هم مردم بهتر پذیرایش هستند و میتواند با آنها راحتتر ارتباط برقرار کند. درواقع زمانی که حرف دل مردم را بزنیم و چیزهایی بگوییم که آنها در زندگیشان تجربه کردهاند، احساس همدلی بیشتری بهوجود میآید.
برای دوستانت که به اجرا علاقهمند هستند پیشنهادی داری؟
پیشنهاد میکنم سراغ هر رشتهای که علاقه دارند، بروند. کسی که عاشق عکاسی، نقاشی، بازیگری یا هر هنر و حرفه دیگری است، خستگی برایش معنا ندارد و این یکی از جذابترین چیزهاست. علاقهمندان به اجرا باید اطلاعاتشان را درباره همهچیز بالا ببرند و در زمینههای مختلف سررشته داشتهباشند. یکی از بهترین کارها برای ورود به عرصه اجرا ،گذراندن کلاسها و دورههای آموزشی است. من از کلاس بازیگری شروع کردم.