آشپزی من

ترشی غوره؛  چاشنی بدون‌ دردسر

فصل، فصل غوره‌های ترش روی درخت انگور و سینی میوه‌فروش‌هاست. غوره خشک، آب‌غوره، رب غوره و غوره فریز شده بخشی از محصولاتی است که می‌توانیم با غوره‌ها داشته باشیم. اگر اهل ترشی هستید می‌توانید ترشی غوره را هم به محصولاتی که می‌شود با غوره تهیه کرد، اضافه‌کنید. این ترشی علاوه بر طعم ترش و شوری که دارد می‌تواند به عنوان یک چاشنی برای برخی خورش‌ها مثل کدو مسما و بادمجان مسما هم استفاده شود. پس دست‌به کار شوید و این ترشی بدون دردسر را امتحان کنید. غوره در دفع صفرا، بهبود عملیات هضم غذا در دستگاه گوارش و تقویت کبد نقش دارد. همچنین اشتهاآور است و می‌تواند جلوی خارش بدن را بگیرد.
مواد لازم:
غوره: یک کیلوگرم
نمک: یک و نیم قاشق غذاخوری
آب جوشیده سرد: به مقدار کافی
طرز تهیه:
برای تهیه ترشی غوره ابتدا باید غوره‌های مناسب ترشی تهیه کنیم. یعنی بهتر است از غوره انگورهایی استفاده کنیم که اندازه بزرگ تری دارند، چون در پایان کار ترشی خوشمزه‌تری خواهید داشت. در مرحله بعدی غوره‌ها را با دقت از خوشه‌ها جدا می‌کنیم و داخل ظرفی ریخته و بعد از خیساندن آن‌ها را می‌شوییم و کنار می‌گذاریم تا آب اضافی‌شان به طور کامل کشیده شود و هیچ رطوبتی روی سطح غوره‌ها باقی نماند. باید حواس‌تان باشد که غوره‌ها  و شیشه ترشی و در آن‌ها هیچ رطوبتی نداشته باشند. وجود رطوبت روی سطح غوره‌ها یا شیشه ترشی باعث می‌شود ترشی‌تان کپک بزند.
حالا نوبت ریختن غوره‌ها داخل ظرف‌های ترشی است. روی هر شیشه یک قاشق سرخالی نمک بریزید و در ادامه باقی‌مانده حجم داخل شیشه‌ها را با آب جوشیده‌ای که سرد شده است، پر می‌کنیم. بعد از گذشت یکی دو ساعت، درب شیشه‌ها را محکم ببندید تا هیچ هوایی وارد فضای ظرف‌ها نشود. شیشه‌های ترشی را در جای خشک و خنک قرار دهید تا ترشی‌ها آماده شوند. پس از گذشت دو هفته ترشی‌ها تغییر رنگ می دهد و آماده مصرف است. به همین سادگی!
نکته: اگر دوست دارید ترشی‌تان طعم تندی داشته باشد می‌توانید به آن فلفل‌ تند و سیر هم اضافه کنید.