خلال یا نخ دندان؛ مسئله این است!

تمیز کردن بین دندان‌ها بخش مهمی از کارهای روزمره‌ای است که ما برای مراقبت از دهان و حفظ بهداشت فردی انجام می‌دهیم. برای این کار چندین ابزار نظیر خلال دندان یا نخ دندان برای انتخاب دارید. این پرسش همواره مطرح بوده که کدام یک از این دو ابزار بهتر هستند.
به گزارش اورال کر، خلال دندان و نخ دندان در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد تا بتوانید متناسب با وضعیت دندان‌هایتان انتخاب کنید. اگرچه می‌توانید یکی یا دیگری را انتخاب کنید، اما بسته به موقعیت می‌توانید از هر دو استفاده کنید. مهم‌ترین چیز این است که هر روز ضمن مسواک زدن در جهت تمیز کردن فضای بین دندان‌های خود تلاش کنید.
 اگر بخواهیم کارکردهای خلال و نخ دندان را با هم مقایسه کنیم، خلال دندان زمانی کارایی دارد که تکه‌‏های غذای بین دندان‌ها قابل مشاهده باشد. خلال می‌‏تواند فقط این تکه‌‏های مشخص را از بین دندان‌‏ها خارج کند اما رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که موجب بوی بد دهان می‌‏شوند، تمیز نمی‌‏کند. درحالی که نخ دندان ضمن خارج کردن خرده‌‏های غذا، رسوبات نامرئی و بزاق دهان را از روی دندان‌ها و لثه پاک می‌‏کند. همچنین استفاده از خلال دندان بسیار سخت‌تر بوده و برای لثه‌‏ها هم مضر است. استفاده دایم از آن سبب عقب نشینی لثه‌‏ها می‌شود. خلال دندان همچنین با تولید فضاهای ناخواسته بین دندان‌ها، امکان تجمع غذا را در اطراف دندان‌ها بیشتر می‌‏کند.
بهترین زمان استفاده
اما نخ دندان‌ها از نخ‌های نایلونی به ضخامت‌های مختلف و با اسانس‌های خنک‌کننده دهان تولید می‌‏شوند و می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشند. استفاده از نخ دندان به مراتب بهتر و مفیدتر از خلال دندان است و باید حداقل یک بار در روز استفاده شود. بهترین زمان قبل از خواب است چراکه در طول خواب دهان چند ساعت بی‌تحرک مانده و باکتری‌ها در این فرصت رشد کرده و باعث فاسد شدن دندان‌ها می‌‏شوند.
روش استفاده از نخ دندان
هنگام استفاده از نخ دندان در هر شکل یا اندازه‌ای به یاد داشته باشید که باید با ملایمت و ظرافت از آن در جهت پاک کردن فضای بین دندان‌های خود استفاده کنید. برای حفظ تمیزی و سلامت دندان‌ها، نخ را به آرامی بین دندان‌های خود بالا و پایین ببرید. سعی کنید از هر گونه حرکت مشابه اره کردن از یک طرف به سمت دیگر اجتناب کنید. زمانی که سعی می‌کنیم در نبرد با باکتری‌های مضر یا پلاک‌های روی دندان‌هایمان پیروز شویم، نخ دندان ۴۰ درصد کار را انجام می‌دهد. نخ دندان جایی می رود که مسواک سنتی این کار را نمی کند. همچنین می‌تواند به حذف پلاک‌های ساخته شده کمک کند. اگر دندان‌های نامرتب دارید یا فاصله بین دندان‌هایتان خیلی نزدیک است، نخ دندان کشیدن مفید است. اکثر دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. حتی استفاده از آن ۲ تا ۳ بار در هفته بهتر از انجام ندادن آن است.