تازه ها

عطسه‌تان را نگه ندارید!

 با وجود صدماتی که عطسه کردن می‌تواند داشته‌باشد، گاهی نگه‌داشتن عطسه بدتر است و باعث می‌شود فشاری که از عطسه در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود، گاه تا ۲۰ برابر افزایش یابد و از آن جا که راه‌های تنفسی بسته نگه‌داشته شده، این فشار را اندام‌ها جذب می‌کنند.
به گزارش کانورسیشن، عطسه به طور طبیعی یک سازوکار حفاظتی است که پدیده‌های بالقوه مضر مانند گردوغبار، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از سیستم تنفسی خارج می‌‌کند. وجود مزیت‌هایی که یک عطسه خوب دارد، گاهی اوقات خطر آسیب‌دیدگی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. عطسه شدید می‌تواند باعث بیرون‌زدگی ریه از طریق عضلات بین‌دنده‌ای، پاره‌شدن بافت‌های ظریف ریه، اختلال در بینایی، ضعف در یک طرف بدن  و پارگی پوشش ظریف مغز را هم به دنبال داشته باشد. عطسه فشار خون را هم افزایش می‌دهد که می‌تواند برای رگ‌های خونی آسیب جدی به دنبال داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث شکاف یا پارگی آئورت و خون‌ریزی شود. آسیب‌ دیدن و گرفتگی کمر موقع عطسه کردن هم بسیار رایج است اما این تنها آسیب استخوانی عطسه نیست. برخی گزارش‌ها از شکستگی استخوان‌های اطراف چشم و استخوان گوش خبر می‌دهد و ممکن است ایمپلت‌های دندانی هم به دلیل عطسه شدید، جابه‌جا شوند و صدمه ببینند. همین‌طور عسطه می‌تواند باعث خروج بی‌اختیار مایعات از بدن مانند ادرار شود. البته بیشتر در افرادی دیده می‌شود که به دلیل بارداری، زایمان، چاقی، یائسگی و ضربه فیزیکی یا آسیب عصبی، لگن ضعیفی دارند.
بدن ما به‌خوبی با عطسه‌ کردن سازگار شده است، بنابراین جای نگرانی نیست و بسیاری از این صدمات که نام بردیم، در موارد نادر و خاص رخ می‌دهند؛ حتی اگر مانند «دونا گریفیتس» باشید که ۹۷۶ روز عطسه کرد یا مثل «یی یانگ» که بلند‌ترین صدای ثبت‌شده عطسه با شدت ۱۷۶ دسی‌بل، معادل صدای پرواز یک موشک به نامش ثبت شده است.