از دنیای روان شناسی

یک‌پنجم نوجوانان جهان فاقد مهارت مدیریت‌مالی

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اروپا با انتشار گزارشی گفته است که از هر پنج دانش‌آموز مورد بررسی تقریباً یک نفر فاقد مهارت اولیه در زمینه مدیریت مالی زندگی خودش است. به گزارش « یورونیوز» مطالعه صورت‌گرفته توسط این سازمان بخشی از آزمایش‌هایی است که در بین حدود ۱۰۰ هزار نوجوان ۱۵ ساله در سال ۲۰۲۲ انجام شد.
ضرورت بالارفتن سواد مالی نوجوانان
ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، با اشاره به این که ۱۸ درصد از دانش‌آموزان در کشورهای عضو این سازمان در سطح پایه سواد مالی یا کمتر از آن عمل می‌کنند، گفت: «نیاز است که جوانان برای اتخاذ تصمیم‌های مالی ایمن و آگاهانه به دانش و مهارت‌های لازم بهتر مجهز شوند». در این ارزیابی سواد مالی دانش‌آموزان از کشورهای مختلف از بلژیک تا کانادا، جمهوری‌چک، دانمارک، هلند، لهستان ... بررسی شد. پژوهشگران در این مطالعه دیدند که به‌طور متوسط ۱۱ درصد از دانش‌آموزان دارای عملکرد برتر بودند، به این معنی که آن ها می‌توانستند محاسبات مالی پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات مالی غیرمعمول را حل کنند.
ارائه آموزش مالی در مدارس
گزارش سازمان توسعه و همکاری بر ارائه آموزش‌های مالی از مجرایی غیر از خانواده تاکید کرده است. یک کارشناس سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید: «اگر کودکان و جوانان فقط از طریق والدین و خانواده خود درباره مسائل مالی بیاموزند، نابرابری در سطح سواد مالی، ثروت و رفاه مالی ‌می‌تواند در نسل‌ها تقویت شود». او اضافه می‌کند: «ارائه آموزش‌های مالی به جوانان در مدارس و از طریق برنامه‌های درسی می‌تواند به کاهش نابرابری‌ها در سواد مالی به دلیل تفاوت در وضعیت اجتماعی-اقتصادی فعلی دانش‌آموزان کمک کند».
جنسیت تعیین‌کننده واقعی سواد مالی نیست
همچنین داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد که هیچ ارتباط آشکاری بین جنسیت و سواد مالی وجود ندارد و عملکرد پسران و دختران در اقتصادها متفاوت است. پسران در هر دو انتهای طیف بیش از حد حضور داشتند؛ به این معنی که حضورشان در میان ضعیف‌ترین و قوی‌ترین عملکرد‌ها بیشتر از دختران بود. همچنین جنسیت در میزان پس‌انداز یا ولخرجی نقشی ندارد.
چرا به سواد مالی نیاز داریم؟
به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دانستن نحوه مدیریت پول نه تنها برای مدیریت خریدهای روزانه ضروری است، بلکه راه مهمی برای جوانان برای شناسایی کلاهبرداری و کلاهبرداری های مالی است. با ورود به 
بزرگ سالی، نیاز آن ها به این مهارت‌ها احتمالاً با دیجیتالی شدن روزافزون خدمات ضروری‌تر می‌شود. به عنوان مثال، طرح‌های «حالا بخرید، بعداً پرداخت کنید» و دارایی‌های رمزارزی در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده‌اند. علاوه بر این، کارشناسان تاکید 
می کنند که آگاهی لازم است تا جوانان بتوانند به طور موثر برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. این سازمان به دولت‌ها توصیه کرده است که باید برای تقویت سواد مالی در بین دانشجویان کار بیشتری انجام دهند.