مشاوره شغلی

بعد از ورشکستگی دیگر حوصله کارکردن ندارم

نویسنده : فرزانه شهریاردوست | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی
29 ساله هستم. 3 سال پیش با وام و کمک‌گرفتن از دیگران، سرمایه‌ای جور کردم و مغازه زدم. اوضاع به کامم نبود و ورشکست شدم. همسرم، خانواده و اطرافیانم هم مدام می‌گویند تقصیر من بود که این‌طور شد و سرزنشم می‌کنند. حالا بعد از نابود شدن سرمایه‌ام و بدهی فراوان، دیگر انگیزه‌ای برای تلاش دوباره و کارکردن ندارم. چه کنم؟
مـخــاطـــب‌گـــــرامــــی، ورشکستگی  و بدهی مالی، تجربه بسیار دشواری است که بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد از جمله زندگی فردی، زناشویی و اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود. دشوارتر از تجربه ورشکستگی و بازپرداخت بدهی‌های فراوان، تجربه مواجهه با بازخوردهای خانواده، اطرافیان و دوستان و مدیریت‌کردن این بازخوردها و شروع یک کسب و کار جدید است. امیدوارم توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود، بتواند در این مسیر به شما کمک کند.
مدیریت بحران ورشکستگی
بدیهی است که پس از وقوع ورشکستگی سیل سرزنش‌ها و ملامت‌های خانوادگی به سمت شما روانه شده است. از سوی دیگر بدهی مالی سنگین آن قدر هولناک است که ترس خانواده‌تان را برانگیزد. معمولا پس از وقوع ورشکستگی، مدیریت کردن بازخوردهای منفی دیگران، مواجهه با ترس‌هایشان، فروپاشی کانون خانواده، اعتماد سلب شده از نظر کاری و دیگر عوامل سبب می شود انگیزه فرد بسیار کاهش یابد.  به خصوص زمانی که پس از ورشکستگی به کاری با درآمد پایین‌تر از شغل قبلی مشغول می‌شوید، میزان انگیزش و رضایت شغلی به‌طور محسوسی افت خواهد کرد؛ چراکه شما تجربه درآمد بیشتری را در زمانی نه چندان دور داشته‌اید. در چنین موقعیتی، انگیزه‌هایی همچون زندگی‌مشترک، فرزندان و امید به آینده سبب می‌شود شغل جدید را به رغم درآمد کمتر ادامه دهید.
پس از بحران ورشکستگی
اغلب پس از عبور از بحران، به خاطر آوردن آن چه اتفاق افتاده بسیار تلخ و دشوار است. اگرچه به فراموشی سپردن آن چه بر شما گذشته است از جمله ترس‌های خانواده پس از وقوع ورشکستگی، از دست دادن شغل سابق و درآمد بالا، بدهی‌های زیاد و ملامت‌های اطرافیان، بعید به نظر می‌رسد اما اکنون که از این بحران جان سالم به در برده‌اید، زمان این است متناسب با شرایط خاص خود،  پایگاه های اجتماعی، عاطفی و کاری قوی‌تری برای خود بسازید. ایجاد چنین شبکه‌های حمایتی به شما کمک خواهد کرد با آسیب و فشار کمتری، از روزهای پس از این بحران عبور کنید.