مشاوره ازدواج

باید و نبایدهای مخفی‌کردن بعضی مسائل از خواستگار

صداقت در ازدواج به معنای این نیست که باید تک تک افکار، رؤیاها، ترس‌ها، خیالات و اسرار زندگی خود را با طرف مقابل‌مان در میان بگذاریم. به گزارش «تبیان» دانستن این که چه چیزهایی را باید به طرف‌مقابل بگوییم و چه چیزهایی را نباید بگوییم، یک مهارت ارتباطی مهم است که باید قبل از رفتن به خواستگاری یاد بگیریم.
چیزهایی که مخفی‌کردنش آسیب‌زاست
ازدواج قبلی| اگر با یک ازدواج ناموفق روبه‎رو بوده‌اید که همه فامیل و دوستان در جریان آن قرار دارند، بهتر است این نکته را قبل از قرار خواستگاری به اطلاع فرد مدنظر برسانید. اما اگر ازدواج تا مرحله بله‌برون پیش رفته و به دلایلی انجام نشده و در شناسنامه هم ثبت نشده، در این شرایط لازم نیست قبل از قرار خواستگاری این مسئله را درمیان بگذارید؛ در جلسه اول خواستگاری طرف مقابل را از این مسئله مطلع سازید.
اعتیاد| برخی افراد ممکن است این نکته را نادیده بگیرند و اعتیاد خود را چه در گذشته و چه در حال حاضر، مخفی نگه دارند. هر نوع اعتیاد یا سوءمصرف مواد، اعم از اعتیاد به  مواد مخدر، اعتیاد به سیگار یا اعتیاد جنسی می‌تواند تأثیری پایدار بر رابطه فرد با شریک زندگی‎اش داشته باشد.
وضعیت پزشکی| برخی از بیماری‌ها نه تنها بر بیمار بلکه بر خانواده او نیز تأثیر می‌گذارد. پس از ازدواج، همسر شما عضوی از خانواده شماست و بنابراین مهم است طرف مقابلتان را در مورد بیماری‎تان که فکر می‌کنید می‌تواند بر ازدواج شما تأثیر بگذارد، مطلع کنید. این شامل مسائل مربوط به سلامت جنسی و روانی شما می‌شود.
شرایط مالی| در صورت داشتن هرگونه مشکل مالی در زندگی خود حتماً به طرف مقابلتان اطلاع دهید. اگر بعد از ازدواج شما باید کمک خرج خانواده‌تان (پدر، مادر، خواهر و...) باشید، حتماً این مسئله را با طرف مقابلتان در میان بگذارید. همچنین اگر درحال پرداخت وام‌های زیادی هستید، آن‌ها را مخفی نکنید زیرا هر بار مالی می‌تواند در ازدواج شما تأثیرگذار باشد.
چیزهایی که مخفی‌کردنش آسیبی به ازدواج نمی‌زند
گاهی برخی افراد از روی صداقت مسائلی را در خواستگاری مطرح می‌کنند که گفتنش لزومی ندارد و گاهی حتی باعث ایجاد ترس و نگرانی در طرف مقابل می‌شود. مثلاً گفتن این که در گذشته چه گناهان و خطاهایی مرتکب شده‌اید، چند تا خواستگار داشته‌اید و به خواستگاری چند نفر رفته‌اید، قبلاً به کسی علاقه‌مند بودید و ... لازم نیست. همچنین گفتن چیزهایی که به صورت موردی و طبیعی هر فردی ممکن است با آن مواجه شود، لزومی ندارد مثل عصبانیت‌های موردی، بی‌نظمی‌های موردی، ضعف در بعضی مهارت‌های زندگی و... ؛ زیرا گفتن چنین چیزهایی تنها باعث نگرانی و ایجاد ترس در طرف مقابلتان می‎شود و ممکن است فرد مقابل این گونه برداشت کند که مشکل بزرگی وجود دارد.