تازه ها

از خود در برابر پرتوهای فرابنفش حفاظت کنید

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در واکنش به اخباری مبنی بر افزایش شدت تابش پرتوهای فرابنفش خورشید، طی روزهای پیش رو، ضمن ارائه توصیه‌هایی جهت حفاظت مقابل این تابش‌ها گفت: «تابش پرتوهای فرابنفش، پدیده‌ای طبیعی است و در چنین شرایطی باید آموزش‌های لازم درباره چگونگی حفاظت مقابل پرتوهای فرابنفش در اختیار مردم قرار گیرد».  
شاخص محدوده پرتوهای فرابنفش خورشیدی
وی با بیان این‌که شاخصی برای پرتوهای فرابنفش خورشیدی لحاظ شده، ادامه داد: «شاخص پرتوهای فرابنفش از عدد یک آغاز می‌شود و این شاخص بیش از عدد ۱۱ است. از عدد یک تا ۳ به عنوان «محدوده ایمن» شناخته می‌شود اما از عدد ۳ به بعد، یک تهدید به حساب می‌آید.»
 ۱۰ تا ۱۶؛ اوج تابش‌ پرتوهای فرابنفش
مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به شدت تابش پرتوهای بنفش خورشیدی در کشور خاطرنشان کرد: «اختلاف میان شدت تابش پرتوهای بنفش خورشیدی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ به عدد ۱۰ و حتی گاهی‌اوقات به بیش از ۱۰ می‌رسد. سازمان بهداشت جهانی درباره مواجهه با پرتوهای فرابنفش توصیه‌هایی ارائه داده و بر این توصیه‌ها تاکید می‌کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند نباید در معرض تابش نور خورشید قرار گرفت». 
 توصیه‌هایی برای حفاظت در برابر نور خورشید
گورانی توضیح داد: «استفاده از کلاه لبه‌دار با لبه ۷ سانتی متر و عینک UV دار توصیه می‌شود. برخی عینک‌ها UV ندارند و فقط فضا را تاریک می‌کنند؛ نکته مهم و اساسی این است که مردمک چشم در فضای تاریک باز می‌شود و این موضوع سبب افزایش میزان پرتوهای فرابنفش  خواهد شد». وی افزود: «استفاده از کرم ضد آفتاب و آشنایی و اطلاع با مواردی مانند میزان SPF کرم، مقدار استفاده، مدت‌زمان استفاده و میزان ماندگاری کرم بر پوست اهمیت دارد. نوشیدن آب فراوان نیز جزو توصیه‌های دیگر به حساب می‌آید».