برای روزهای سرد مجهز شویم

مائده کاشیان-خب! تقریبا یک ماه از فصلِ پاییز گذشت و هوا کاملا سرد شده و وقتِ آن رسیده که لباس‌های خنک و آستین کوتاه را جمع کنیم و لباس‌های گرم را از گنجه‌ها و چمدان‌ها درآوریم. ملافه‌ها و روتختی‌های نازک را با پتو و لحاف‌های گرم عوض کنیم. بخاری خانه را نصب کنیم و وسایل گرمایشی را راه بیندازیم و خلاصه برای مواجهه باِ فصل سرد، آماده شویــم. پرونده امروز «زندگی‌سلام» راهنمای خرید وسایل گرم برای فصل سرد است و کمکتان می‌کند خریدی مناسب سلیقه و متناسب با جیبتان داشته باشید.
 
 
 
 
 
 
 
 
در کل چی بپوشیم؟
مخمل، کتان، کشباف
پارچه ‌های مخمل، جیر،‌ کتان، جین، کشباف و... پارچه های پاییزی و زمستانی است و ژاکت های ظریف و سبک، پانچو و جلیقه های پشمیِ بلند، کت های کوتاه کمردار، شال های ضخیم، جوراب های حوله ای و کفش های جلو بسته یا بوت های ساق کوتاه، پوشش مناسب فصل سرد برای خانم‌هاست. بافت های ظریف یقه اسکی، سوئیشرت های اسپرت و خوشرنگ و ژیله های بافتنیِ خوش نقش و نگار هم بهترین انتخاب برای پوشش آقایان در ایام سرد سال است. بچه ها به محض سرگرم شدن با دوستان و همکلاسی ها، لباس های گرم خود را درمی آورند و متوجه سوز و سرمای هوا که سلامتی شان را به خطر می اندازد، نیستند. به همین دلیل، تی شرت های کتان و پنبه ایِ آستین بلند، بهترین انتخاب برای پوششِ کودکان، زیر سوئیشرت و کاپشن است. جوراب های ضخیم، دستکش های ظریفِ موهر، شال و کلاهِ نرم و کفش های تختِ اسپرت که روی زمین خیس سر نخورد، از دیگر ملزوماتِ پوشش کودکان در روزهای بارانی و برفی است.
 
 
 کاپشن
کتان بخرید
یکی از پرطرفدارترین انواع کاپشن بین زنان و مردان، کاپشن‌های کتان است که ضمن گرم نگه داشتنِ بدن، زیبا و چشم نواز و رسمی هم هست. قیمت کاپشن کتان نسبت به کاپشن‏های بادی یا پالتو، گران تر است اما در مقابل، دوام زیادی دارد. کاپشن‏ های کتان بنا به نازک یا ضخیم بودن، سایز، اندازه‏ قد و نوع دوخت، قیمت‏ های مختلفی دارد. مثلا قیمت یک کاپشن کلاه دار زنانه از جنس کتان ضخیم با آستر خز که گرما را خیلی خوب حفظ می‏کند، 245هزار تومان است و قیمت همین کاپشن، مدلِ مردانه اش 300هزارتومان اما کتان‏ های نازک‏تر چیزی حدود 100هزار تومان ارزان ترند. اگر دوست دارید کاپشن کتان داشته باشید و در عین حال نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، می ‏توانید کتان ‏های نازک‏ انتخاب کنید و زیرش، بلوز بافت بپوشید. کاپشن ‏های بادی هم که داخلشان لایه ای پشم شیشه است، مدل دیگری از کاپشن های موجود در بازار است که قیمت مناسبی هم دارند و قیمت زنانه و مردانه شان از 120 هزارتومان شروع می شود.
 

 

 کفش و بوت زمستانی
چرم بپوشید
در فصل سرما، پوشیدن یک کفش مناسب برای در امان ماندن از سرما و برف و باران بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است اگر شرایط مالی‏تان اجازه می‏ دهد به فکر خرید بوت، نیم بوت یا یک کفش ساق دار چرم باشید. اگر می‏خواهید کمتر از 100 هزار تومان برای خرید کفش هزینه کنید، کفش‏ های اسپرت ساق دار نسبت به بوت و نیم بوت ارزان تر است و قیمتشان از حدود 70 تا 80هزار تومان است. البته حواس تان باشد که به احتمال زیاد زمستان سال بعد باید قید پوشیدن آن‏ ها را بزنید. هرچند که به گفته‏ فروشنده ‏ها جدیدترین مدل‏ های بوت و نیم بوت از یک ماه دیگر به بازار می‏ آید اما اگر این روزها در ویترین مغازه‏ای چشم تان به کفش ساق دار یا بوتی خورد که مدل آن را دوست داشتید، در خرید آن تردید نکنید، چون اکثرشان جنس‏های سال قبل هستند و قیمت شان ارزان تر است. اگر دنبال بوت چرمی هستید، باید بیش از 150 هزارتومان هزینه کنید. حواس تان باشد اگر قدتان خیلی بلند نیست، ساق های بوت را روی شلوار نیاورید.
 
 پتو
چینی نخرید
حیف که این روزها فضای کوچک خانه‏ ها کمتر به کسی اجازه می ‏دهد وقتی هوا سرد می ‏شود از پتو و لحاف ‏های ضخیم و سنگینی که قدیم‏ترها مادر یا مادربزرگ دوخته بودند استفاده کند و گرنه بهترین و گرم‏ترین لحاف و پتو همان‏ هایی است که سال ها پیش از آن‏ ها استفاده می ‏کردیم. اگر دنبال خرید یک پتوی خوب و مناسب برای زمستان هستید نیازی نیست چند صدهزار تومان پول بیشتر بدهید و پتوی خارجی بخرید، می ‏توانید بین چند برند خوب و شناخته شده‏ ایرانی یکی  را انتخاب کنید و جنس‏ خوب و ارزان قیمت‏ تری خریداری کنید. بین برندهای معروف ایرانی، قیمت پتوی یک نفره مناسب برای زمستان، تقریبا 90 تا 100هزار تومان و نوع دو نفره آن حدود140 هزار تومان است. مدل گل برجسته‏ پتو قیمتش کمی گران تر است مثلا پتوی گل برجسته یک نفره 120هزار تومان و دو نفره 180 تا 200 هزار تومان است. پتوهای مسافرتی چینی هم در بازار هست که نازک است و برای فصل سرد مناسب نیست اما به خاطر زیبایی و قیمت ارزانی که دارند در بازار خوب فروش می‏ روند.

 

 کاموا
آفرین به هنرمندها
اگر هنر بافتنی را بلد هستید بهتر است کاموایی که دوست دارید را بخرید و برای خودتان و دور و بری ها، کلاه، شال گردن، ساق دست، پاپوش یا حتی بلوز ببافید تا هم هزینه‏اش برای تان کمتر تمام شود و هم دقیقا همان رنگ و مدلی که می‏خواهید را داشته باشید. معمولا قیمت هر بسته کاموای فانتزی، ضخیم و مخمل بین 6 یا 7 هزار تومان است، کامواهای نازک و کامواهایی به نام زنجیره که جنس مرغوبی دارند و دیر پرز می‏دهند هم قیمت هر بسته شان 4 یا 5 هزار تومان است. اگر نه از بافتنی چیزی می‏دانید، نه حال و حوصله‏ اش را دارید، بدانید و آگاه باشید که قیمت شال زمستانی از جنس بافت نازک  تقریبا 50 هزار تومان و قیمت روسری‏های ضخیم و پاییزه‏ قواره بزرگ که الان در بازار می‏بینید و برای هوای سرد مناسب است بین 35 تا 45هزار تومان است. قیمت روسری‏های پاییزه که برچسب یک برند خاص به آن‏ها خورده است به 60 یا 70 هزار تومان هم می‏رسد.
 
عطر
رایحه گرم و شیرین
دنیای عطرها، دنیای جذاب و رنگارنگ و پر رمز و رازی است، پر از جزئیات جالب و انتخاب عطر مناسب، یکی از چالش های سرگرم کننده افرادی است که روی خوشبویی بدنشان حساسند. عطری که با سلیقه و ویژگی های فردی و فیزیکیِ شخص همخوانی داشته باشد و در عینِ حال، اقتضای فصل و محیط و طبیعت هم در آن رعایت شود. رایحه مناسب فصل های سرد، رایحه ای گرم و شیرین است که تداعی گر تحرک و نشاط و جنب و جوش در روزهای خشک و خمودِ بارانی است چرا که رایحه ها، تاثیر مستقیمی بر القای حسِ گرما و سرما بر ذهنِ ما دارند. عطر زنانه «twilly» که شاخص ترین محصول کالکشنِ پاییزه «هرمس» و ترکیبی از زنجبیل و چوب است و سرزندگی خاصی به شخص می بخشد، یکی از این عطرهاست. ادکلن مردانه L'Homme Ideal یا «مرد ایده‌آل» از شرکت فرانسوی گرلن و Dream daisy یا رویای گل آفتابگردان، که محصولِ زنانه و پاییزی کمپانی «مارک جیکوبز» است، محصولاتی با رایحه های گرم هستند که به روزهای سرد شما، رنگ و طراوت می بخشند.

 

 پالتو
قبل از گران شدن بخرید 
سعی کنید خرید پالتو را نگذارید درست چند روز مانده به شروع فصل زمستان، چون در این صورت ممکن است همان جنسی که تا یک ماه قبل با قیمت مناسبی پشت ویترین مغازه‏ ها بود، در روزهای اوج سرما، قیمتش چند برابر شود! ضمن این که سعی کنید برای خرید چیزی مثل پالتو، به بازاری بروید که بورس آن جنس خاص باشد، تا هم قیمت ‏ها مناسب‏ تر باشد و هم شما امکان مقایسه و خرید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. پالتوی ساده، از جمله پوشش هایی است که هیچ وقت از مد نمی افتد به‌ ویژه اگر رنگ پالتو را مشکی و خاکستری انتخاب کنید که همه جا قابلِ پوشیدن است. معمولا جنس بیشتر پالتوهای زنانه و مردانه ‏ای که در بازار وجود دارد، پارچه‏ «فوتر» است و دو نوع مختلف دارد: فوتر معمولی و فوتر کوبیده. فوتر معمولی آهار زیادی ندارد و به همین خاطر به مرور زمان پرز می‏دهد و اصطلاحا ‌کُرک می‏شود، به همین دلیل قیمتش ارزان تر از فوتر کوبیده است. قیمت یک پالتوی کوتاه زنانه تا روی زانو، از جنس فوتر معمولی با یک خز ساده دور یقه‏ از 85هزار تومان شروع می‏شود و بین 100 تا 120 هزار تومان متغیر است. قیمت پالتوی فوتر معمولی مردانه هم، از 100هزارتومان شروع می شود. فوتر کوبیده، کیفیت و دوام بهتری دارد و قیمت ساده زنانه اش از160هزار تومان شروع می‏ شود و بنابر سایز و کاری که روی پالتو می‏ شود به 200 تا 250 هزار تومان هم می ‏رسد. معمولا اگر با دقت به پارچه پالتوهای فوتر نگاه کنید، از روی تراکم و حالتِ پارچه، می توانید متوجه تفاوت‏شان ‎‏شوید. جنس رایج دیگرِ پالتو، مخمل‌کبریتی است؛ پارچه مخمل با راه‌های ظریف و باریک. پارچه ای که شاید ظاهرش از پالتوهای فوتر، شیک‌تر به نظر برسد و اگر از پوشیدنِ لباس های ضخیم، به این دلیل که باد می کنند و شما را چاق تر از چیزی که هستید نشان می دهند، شاکی هستید، پالتو مخملِ فیتِ تنتان، انتخاب خوبی است. این روزها قیمت یک پالتوی مخمل کلاه دارِ زنانه با لایه داخلیِ پشم شیشه، از 160 هزار تومان شروع می شود و پایه قیمت کت‌های مخمل کبریتی مردانه، 150 هزار تومان است. ایراد جنس مخمل این است که اگر مرغوب نباشد، به مرور زمان می‏ریزد.
 
 
 بارانی‌چرم
کیفیت خوب و قیمت غم انگیز 
بارانی چرم یکی از شیک‏ترین و زیباترین لباس‏ های گرم و انتخاب همیشگی مردان و زنان شیک پوش است اما مشکل اینجاست که اولا پارچه چرم، هیکلتان را چاق تر از چیزی که واقعا هست نشان می دهد و دیگر این که باید هزینه نسبتا زیادی صرف خرید چرمِ مرغوب کنید چون چرم ‏هایی که کیفیت‏شان پایین و ارزان قیمت هستند، بعد از مدتی که در معرض هوای آزاد قرار می گیرند، پوسته پوسته می‏ شوند. بنابراین اگر قصد خرید بارانی چرم دارید و ماندگاری و دوامش برایتان مهم است، چرم نازک و ارزان نخرید. قیمت یک بارانی چرم تا زیر زانو که جنس نسبتا خوبی دارد حدود 400 هزار تومان است.
 

 

بافت
مناسب و کاربردی
قیمت یک مانتوی بافت و ژاکت ضخیم کلاه دار زنانه در بازار از 30 هزارتومان شروع می شود و تا 150 هزار تومان ادامه دارد. شنیده ‏اید می‏ گویند هیچ ارزانی بی ‏علت نیست؟ این جمله حکایت بلوزهای بافت توی بازار است. بلوزهای بافتنی مردانه و زنانه که کاموای نازک و معمولی‏ دارند قیمتشان حدود 35 هزار تومان است، اما قیمت بلوزهای بافتی که ضخیم‏تر هستند، جنس بهتری دارند و بعد از چندین بار پوشیدن و شست و شو زیبایی اولیه خود را از دست نمی ‏دهند و گشاد نمی‏ شوند از 55 هزار تومان شروع می ‏شود و به 75 هزار تومان هم می‏رسد.
 
 
 کلاه و شال گردن
شیک اما گران 
وقتی هوا سرد می ‏شود شاید اگر بوت یا جوراب پشمی نپوشید سرما نخورید اما اگر پیشانی و بینی‏تان را خوب نپوشانید قطعا سرما می‏خورید، به همین دلیل یکی از چیزهایی که داشتن آن در فصل زمستان جزو واجبات است شال گردن و کلاه است. هرچه مدل کلاه متفاوت‏تر و کاموای آن ضخیم‏تر باشد قیمتش بیشتر می‏شود، اما قیمت ست شال و کلاه بافتنی بین 60 تا 70 هزار تومان و کلاه بافتنی تک بین 20 تا 40هزار تومان است. قیمت ست های کودکانه هم حدود 30 هزار تومان است.
 
 لحاف
گرم و سبک
لحاف‏ هایی که این روزها در بازار پیدا می‏شود قابل مقایسه با لحاف‏ های قدیمی نیست و بسیار سبک است و به راحتی می‏ توان آن‏ها را جابه جا و جمع کرد و حتی از آن‏ها به عنوان روتختی استفاده کرد. قیمت لحاف یک نفره ساده از جنس کتان و لحاف مخمل طرح دار حدودا 180 هزار تومان و قیمت دونفره‏ آن 240 هزار تومان است. قیمت لحاف‏های اسپرت یک نفره که کمی نازک‏‏تر هستند حدود 140 هزار تومان و قیمت دو نفره شان 170 هزار تومان است.
 
 
 پاپوش بافتنی، جوراب پشمی
پاها را گرم کنید
اگر یک فرد سرمایی به حساب می ‏آیید و نیاز به پوشیدن جوراب پشمی در کفش دارید، قیمت جوراب‏ های پشمی و ضخیم ساق کوتاه 18 هزار تومان و جوراب‏ های پشمی ساق بلند 25 هزار تومان است. برای این که پاهای تان داخل خانه هم گرم بماند، می ‏توانید پاپوش بافتنی بپوشید، قیمت پاپوش ‏ها بسته به مدل و بلندی و کوتاهی ساق آن بین 25تا30هزار تومان و مدل ساق بلند آن 35 تا 40 هزار تومان است.
 

 

دستکش
دست ها را گرم نگه دارید
دستکش‌ها هم در دو جنس بافت و چرم، از ملزوماتِ مهم پوشش فصل سرد هستند. بافت ها در چند شکلِ انگشت‌دار، نیمه و بدونِ انگشت و در رنگ های متنوع، انتخاب خوبی برای کودکان و تیپ‌های کژوال جوانان است که با قیمتی حدود 15 هزارتومان در دسترس است و دستکش‌های چرم، مناسب تیپ‌های رسمی و جدی زنانه و مردانه با قیمتی حدود 70 تا 80 هزار تومان موجود است.