اتاق مشاوره

درک گذشته خانمم برایم سخت است

نویسنده : راهله فارسی مشاور
برای فردی که از گذشته خانمش خبر دارد ولی درک آن برایش خیلی سخت است و با دیدن دوست های قبلی وی فورا به هم می ریزد و حتی بعضی مواقع بدون دلیل به او شک می کند، چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
 
می فهمم اطلاع داشتن از گذشته نه چندان خوب همسرتان، بسیار ناراحت کننده است و به همین دلیل مشاوران، همیشه در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، توصیه می کنند در گذشته فرد کنکاش نکنید چون باعث می شود آن گذشته مانند افکار مزاحم دایم بعد از ازدواج به ذهن فرد بیاید.
گذشته همسرتان را تحلیل نکنید
در ادامه، راه های مبارزه با افکار مزاحم را بیان می کنیم. توجه داشته باشید شک کردن هم از افکار منفی می آید بنابراین وقتی شما بتوانید افکار مزاحم را حذف کنید، می توانید جلوی شک و تردید را بگیرید و رابطه تان را با همسرتان بهتر کنید. هنگامی که افکار مزاحم در ذهن انسان گیر می کند، باعث ناراحتی او می شود و این موضوع می تواند اشتباه در کار باشد یا هر موضوع دیگری که باعث اضطراب و نگرانی و ترس می شود. بخشی از مشکل شما به این برمی گردد که افکار مربوط به گذشته تان را خیلی تجزیه و تحلیل می کنید و همین باعث می شود افکار منفی دیگری هم به آن اضافه شود و شک و استرس شما افزایش یابد.
چگونه با افکار منفی و مزاحم بجنگم؟
1- پذیرش: نخستین گام برای حل مشکل، قبول آن است. پذیرش این که من افکار منفی و حساسیت زیادی دارم.
2-تمرکز بر حواس پرتی: گرایش طبیعی انسان هنگام تلاش برای خاموش کردن ذهن و تمرکز بر یک موضوع خاص، این است که به موضوع دیگری فکر کند. ذهن سرگردان به دنبال موضوعاتی می گردد تا بر آن ها متمرکز شود. پس بهتر است روی یک موضوع تمرکز کنید، به طور مثال، هر وقت فکر نامناسبی داشتید، یک قطعه موسیقی گوش دهید یا یک برنامه جالب تلویزیونی ببینید.
3-زیر سوال بردن افکار منفی: زمانی که همسرتان کنار دوستش است یا افکاری از گذشته به سراغ تان می آید، از خودتان بپرسید با فکر کردن درباره این افکار، می خواهم به چه نتیجه ای برسم؟ و تمرکز خود را به زمان کنونی بیاورید که الان همسرم با من چگونه است؟ چرا می خواهم با فکر کردن به گذشته، رابطه کنونی ام را خراب کنم؟
4-تمرکز روی حال: برای این که به خودتان کمک کنید، باید روی حال و رابطه کنونی با همسرتان تمرکز کنید. بیشتر با همسرتان درباره امروز و حال صحبت کنید.
5- برنامه ریزی برای مشغولیت فیزیکی : گاهی انرژی درونی بدن شما باید تخلیه شود که به همین منظور، یک پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، انجام یوگا، بازی های ورزشی، شنا یا دویدن می تواند مفید باشد. فعالیت هایی که جاذب هر دو حالات ذهنی و بدنی باشد بهتر است زیرا شما نیاز به بیرون رفتن از الگوهای وسواسی فکری دارید تا وضعیت حضور در زمان حال برایتان به جریان بیفتد.