پرسش و پاسخ

نویسنده : دکتر ساغر صالح‌پور رئیس بخش زنان و نازایی بیمارستان طالقانی
س:  طبق نظر پزشک احتمالا به سندروم تخمدان پلی کیستیک دچار شده ام. می خواستم از نشانه های این بیماری سوال کنم. آیا درمان دارد؟
ج: بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک(POC) در زنان بیشتر در سنین باروری ایجاد می‌شود؛ البته گاهی تا پس از یائسگی نیز بروز می‌یابد.
اختلال در تخمک‌گذاری، افزایش‌ هورمون‌های مردانه و نمای تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی، از نشانه‌های ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است و در صورتی که فردی دو علامت از این سه نشانه را داشته باشد، قطعا به این بیماری مبتلاست.
اختلال در قاعدگی از مشکلات اصلی در بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک است. این مشکل می تواند سبب ایجاد چاقی تنه‌ای، افزایش هورمون های مردانه و ناباروری شود.
این بیماران در معرض عوارض جدی همچون بیماری‌های قلبی وعروقی و دیابت هستند و بدن آن ها به دلیل ایجاد مقاومت به انسولین دچار افزایش قند خون می‌شود.
تغییر شیوه زندگی، ورزش کردن، کاهش مصرف قند و چربی، افزایش مصرف فیبر و انواع سبزی در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.
از روش های درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک(POC)، درمان دارویی و استفاده از فناوری های کمک باروری(َ ART) است. همچنین در سنین بالاتر افراد باید مراقب قند خون خود باشند که این موضوع نیز با اتخاذ شیوه زندگی سالم و روش های درمانی امکان پذیر است.
علت دقیق ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است وتشخیص زودهنگام و شروع به موقع درمان می‌تواند به پیشگیری از عوارض طولانی مدت آن مثل دیابت نوع ۲ کمک کند.