سلامت

تقویت سلامت با مصرف کنجد

دانه کنجد علاوه بر این که در آشپزی مورداستفاده قرار می گیرد، به دلیل خواص متعدد در طب سنتی هم کاربرد دارد.
به گفته کارشناسان تغذیه، درحالی که ویژگی های آنتی اکسیدانی موجود در دانه کنجد با پیری مقابله می کند، اسیدهای چرب امگای موجود در آن به رشد مو کمک می کند.
* کنجد به درخشندگی پوست وبهبود زخم پوستی کمک می کند.
* دانه های کنجد به حفظ گرما و رطوبت پوست منجرمی شود.
* دانه های کنجد سرشار از ویژگی های ضدالتهابی است که برای بهبود قرمزی و دیگر مشکلات پوست صورت از طریق رهایی از پاتوژن ها و دیگر عوامل مسبب عفونت های پوستی مفید است.
* استفاده ازترکیب یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق پودر کنجد روی پوست صورت (یک یا دو بار در هفته) به شادابی پوست کمک می کند.
* فواید کنجد فقط به پوست ختم نمی شود، بلکه برای مو هم خاصیت دارد.
* گفته می شود تغذیه ریشه مو با کنجد که حاوی اسیدهای چرب امگاست ، موجب رشد مو می شود.
* به گزارش اکونومیست، همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک می کند و روندجریان خون به سمت فرق سر را بهبود می بخشد که باعث جوان سازی فولیکول های مو می شود.
* بهتر است دو قاشق چای خوری روغن کنجد را با ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری و یک قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. این ترکیب را به فرق سر بمالید و با حرکات آرام دست ماساژ دهید. سپس موهایتان را با شامپوی فاقد موادشیمیایی و نرم کننده بشویید. دو تا سه بار این کار را در هفته انجام دهید.
* روغن کنجد با رفع یبوست، سلامت گوارش را بهبود می بخشد. همچنین مصرف این روغن برای افرادی که تحت درمان رادیوتراپی به دلیل سرطان هستند، مفید است.
* ترکیبات دانه کنجد نظیر منیزیم، به حفظ میزان سالم انسولین و گلوکز کمک می کند و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. میزان منیزیم کنجد برای کاهش فشارخون هم ایده آل است.
* دانه های کنجد خواص ضدپیری دارد که با تغذیه موها، مانع از سفیدشدن آن ها می شود.
* کنجد همچنین موجب کاهش التهاب مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها می شود. کنجد از پوست در مقابل اشعه های UV خورشید و همچنین رادیکال های آزاد محافظت می کند.