دهان ودندان

ضرورت توجه بیشتربه بهداشت دهان ودندان مادران

پنج ‌شنبه‌ها

قدیمی ها می‌گفتند هر بارداری برابر است با یک دندان خراب. اکنون تحقیقات پزشکی این واقعیت را ثابت کرده است. محققان اروپایی متوجه شدند زنانی که سه بچه بیشتر دارند نسبت به زنانی که یک یا دو بچه به دنیا آورده اند، تقریبا چهار دندان بیشتر از دست داده اند. فرانک گابل Frank Gabel مسئول تحقیقات در این باره می‌گوید: «یافته‎های من ثابت کرده است زنان هرچه تعداد زایمان بیشتری داشته باشند دندان‎های بیشتری از دست می‌دهند. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه مناسب و مراقبت‏های منظم دندان پزشکی به ویژه برای مادران در دوران بارداری نکته‎ای است که باید به عنوان یک هدف و برنامه مهم سلامتی زنان در زمان بارداری برای همه موسسات پزشکی سراسر دنیا مد نظر قرار گیرد.» او که در دانشگاه «هایدلبرگ» آلمان در بخش ترجمه اقتصاد سلامت مشغول به کار است، همراه با گروه تحقیقش اطلاعاتی را درباره ۳۵  هزارنفر زن بالای ۵۰ سال از ۱۴ کشور اروپایی جمع‎آوری و بررسی کرد.
زنان در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی بیشتر در معرض خطر از دست دادن دندان ها هستند. در صورتی که مردان در همین سن دندان های سالم تری دارند. محققان متوجه شدند مادرانی که سه فرزند دارند، دندان‎های بیشتری از دست داده اند.

 

جالب‎تر از همه نتایج این بررسی، ارتباط بین جنسیت فرزند و خرابی دندان های مادر بود. مادرانی که دو فرزند اولشان از دو جنسیت مختلف بود، دندان‎های سالم‎تری داشتند.