نکاتی مهم که محصلان در همین روز ابتدای شروع سال تحصیلی باید بخوانند

نمره 20 کلاس در انتظارت!

مناسبتی
نویسنده : فرزانه عطاران مشاور تحصیلی
با آغاز سال تحصیلی جدید، این سوال در ذهن بسیاری از دانش آموزان نقش خواهد بست که چه کنیم تا بتوانیم در درس خواندن موفق شویم. خوب بودن در درس، نه تصادفی است و نه ارتباط زیادی به معلم و مدرسه دارد البته که این ها تاثیر دارد اما خوب بودن و موفق شدن در درس به داشتن تلاش و پشتکار بستگی دارد. پس برای این که بهترین عملکرد را در سال تحصیلی جدید داشته باشید، باید از همین امروز به نکاتی که در ادامه مطرح می شود، توجه کنید.
1- همواره به یاد داشته باشید که برای کسب نمره درس نخوانید و همیشه سعی کنید برای یادگیری، مطالب درسی را بخوانید.
2- درس های سال قبل را در این روزها مرور کنید چون زمان طولانی است که مطالعه نداشته اید و ذهن شما اصلا آماده درس خواندن نیست. بهتر است که خلاصه درس های سال قبل را به صورت روزنامه وار مطالعه کنید تا ذهن شما پذیرش بیشتری برای درس های امسال داشته باشد.
3- جدیت در درس خواندن و تلاش و پشتکار را از همین آغاز سال تحصیلی در نظر داشته باشید.
4- همیشه قبل از این که معلم شروع به تدریس یک مبحث جدید کند، آشنایی مختصری با آن مبحث کسب کنید تا ذهن شما، برای فراگیری مطلبی که معلم تدریس خواهد کرد آمادگی بهتری داشته باشد.
5- درس هر روز را در همان روز مطالعه کنید و اگر در درسی، تکلیفی برای انجام دادن دارید آن را همان روز انجام دهید و  به خودتان قول بدهید که از انباشته شدن درس ها جلوگیری کنید.
6- زمانی که معلم مشغول تدریس است، تمرکز خودتان را فقط روی یادگیری مطالب بگذارید و حواس پرتی هایتان را کاهش دهید.
7- از همین ابتدای سال به فکر تعیین فضای مطالعه خود باشید. اگر در منزل، فضای مناسبی برای مطالعه ندارید از همین ابتدای سال به فکر شناسایی سالن های مطالعه مورد اطمینان در نزدیکی محل سکونت تان باشید.
8- عوامل حواس پرتی خود را مشخص کنید. به طور قطع تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و ... جزو وسایلی هستند که حواس شما را پرت می کند.  بنابراین تا آن جا که می توانید ساعت کار با آن ها را کم کنید.
9- تا زمانی که یک مطلب درسی را به صورت کامل در کلاس یاد نگرفته اید، کلاس را ترک نکنید و از معلم خود سوالات تان را بپرسید.
10- سعی کنید با افرادی که در کلاس درس با گفت و گو، شوخی و سرگرمی، تمرکز شما را کاهش می دهند، همنشین نشوید. اگر از همین روزها زمینه های ایجاد دوستی بیش از حد با این افراد را ایجاد نکنید، بعدا مجبور نخواهید بود که خسارت های منفی رفاقت با آن ها را تحمل کنید.
11- باید در توقعات و رفتار خود، همیشه تعادل را حفظ کنید. توقعات غیرمنطقی، سرزنش خود به خاطر نمرات سال های گذشته، ناامیدی در راه رسیدن به موفقیت و ... نتایج مطلوبی برای شما به همراه نخواهد داشت.
12- برنامه ریزی درسی هرچه در سطح تحصیلی بالاتری قرار داشته باشید، برای شما ضروری تر است. برنامه ریزی برای درس خواندن باید مطابق توانایی های یک دانش آموز باشد. هیچ وقت نمی توان یک نسخه کلی در برنامه ریزی برای درس خواندن را برای تمام دانش آموزان اجرا کرد.
13- در پاکیزگی کتاب ها و لوازم تحریر خود کوشا باشید چون استفاده از کتاب های کثیف و وسایل نامرتب در روحیه شما تاثیر منفی خواهد گذاشت  و در روند یادگیری شما آثار نامطلوبی خواهد داشت.
14- سعی کنید دروسی را که در کلاس آموخته اید، هر روز از خودتان سوال کنید. ممکن است روزهای اول این کار برای تان سخت باشد اما با تمرین و تکرار می توانید خود را به چالش بکشید تا مطالب را بهتر بفهمید.
15- به عنوان آخرین نکته هم امیدوارم که با امید و انگیزه بسیار، سال تحصیلی پرباری برای خودتان رقم بزنید.