پای حرف های خواننده نوجوانی که در برنامه «عصر جدید» حسابی سروصدا به پا کرد

نوجوانان موسیقی سنتی را نمی شناسند

گفت و گو
نویسنده : مصطفی میرجانیان| روزنامه نگار

وقتی «فرهان منصوری» روی صحنه برنامه «عصر جدید» رفت، با اعتمادبه‎نفس گفت: می‌خواهد بدون همراهی موسیقی آواز بخواند تا توجه داوران فقط روی صدایش باشد. کار آسانی نبود ولی اجرا که تمام شد، همه برایش هورا کشیدند. چهار رأی سفید نصیبش شد اما خوب می‌دانست که این تازه آغاز راه است. آن روز یک بدشانسی کوچک باعث شد تا دوست 12ساله‌مان در مرحله نهایی و درمقابل شرکت‎کننده‌های دیگر حذف شود اما خب فرهان قوی‌تر از این حرف‌هاست. او می‌داند که هنوز فرصت زیادی برای دیده شدن دارد. با این پسر خوش ریتم اصفهانی آشنا شوید.

 پاپِ پرهیجان و سنتی اصیل
از فرهان می‌خواهم درباره استعدادش در موسیقی توضیح دهد. صحبتش را این‌طوری شروع می‌کند: «به قول پدرم من اول خواندن را یادگرفتم و بعد حرف زدن را! چون از کودکی علاقه زیادی به خواندن داشتم، از شش سالگی موسیقی را شروع کردم. هرروز چیزهای بیشتری یادگرفتم تا این‌که امروز می‌توانم بخوانم. من موسیقی سنتی کار می‌کنم اما راستش را بخواهید آن اوایل از موسیقی سنتی خوشم نمی‌آمد و با پیشنهاد استادم به این سمت کشیده‎شدم. با این‌که این روزها خواننده‌های پاپ بین نوجوان‎ها طرفدارهای زیادی دارند اما من موسیقی سنتی را بیشتر دوست دارم. چون هم آوازهای زیبایی دارد و هم اصالت موسیقایی ما ایرانی‌ها در سبک سنتی آن است». از فرهان می‌پرسم به‎نظر تو چرا موسیقی سنتی بین هم‎سن‎وسال‎هایش طرفدار کمتری دارد، می‌گوید: «موسیقی پاپ با هیجان و شادی خاصی همراه است، نوجوان‌ها هم اهل شادی و هیجان هستند و پاپ با سلیقه‎شان بیشتر جور است. دلیل این‎که به‎طرف موسیقی سنتی نمی‎روند این است که این نوع موسیقی را نمی‌شناسند و تجربه‎اش نکرده‏‎اند. نمی‌دانم این وسط مقصر چه کسی است اما می‎دانم که موسیقی سنتی ‎بی‎نظیر است و ارزش تجربه کردن را دارد». فرهان درباره علاقه‎اش به موسیقی سنتی ادامه می‌دهد: «می‌دانم که این روزها خواننده‌های پاپ روی بورس هستند اما هیچ‎وقت نخواستم برای زودتر معروف شدن، پاپ بخوانم. بیشتر کارهایی را انتخاب می کنم که تلفیقی از هر دو سبک پاپ و سنتی باشد».
 پشتکار مهم‎تر از استعداد
آن جا که با خواننده‎ جوان‎مان در یک برنامه استعدادیابی آشنا شده‎ایم، کمی با هم درباره استعداد گپ می‎زنیم. فرهان معتقد است همه آدم‌ها بااستعداد هستند و هرکاری بخواهند، می‌توانند انجام بدهند: «بعضی از ما فکر می‌کنیم هرکسی که در برنامه عصر جدید شرکت می‌کند از همان کودکی در کاری توانایی داشته‎است اما به نظر من چیزی به اسم استعداد ذاتی وجود ندارد. آدم‎ها هرکاری را که بخواهند، می‌توانند انجام بدهند فقط لازم است توانایی‎ انجام آن کار را در خودشان پرورش بدهند. مثلا درباره موسیقی به نظرم همه، حتی اگر صدای خوبی نداشته باشند، می‌توانند بخوانند اما باید آن‌قدر روی صدای‎شان کار کنند تا حنجره‌شان برای مخاطب خوشایند شود و بتوانند تکنیک‌های آوازی را اجرا کنند». خب البته این نظر فرهان است و باورهای متفاوتی هم در این زمینه وجود دارد. شاید بدانید فرهان به جز موسیقی، بازیگری را هم تجربه کرده و حضور کوتاهی در سریال شهرزاد داشته‎است. هنرپیشگی تجربه جذابی است و می‎خواهم بدانم فرهان، کدام یکی از دو هنرش را ترجیح می‎دهد: «مردم بیشتر از این که مرا به عنوان یک بازیگر دیده باشند، به عنوان خواننده می‌شناسند. برای یک هنرمند هم هیچ چیزی بیشتر از دیده شدن اهمیت ندارد و من هم از این قاعده مستثنا نیستم. البته در هر دو زمینه بازیگری و خوانندگی، بیشتر از همه این علاقه‎ام به کار باعث شده‎است که برای پیشرفت بیشتر تلاش کنم».
در ادامه ویدئوی اجرای فرهان منصوری در عصر جدید  همراه با دو قطعه ناب سنتی پیشنهادی این خواننده نوجوان تقدیم  دوستان جوانه‌ای می شود؛ شما با اسکن کیوآرکدهای مقابل هر کدام از قطعه‎ها، می‎توانید آن‎ها را بشنوید و لذت ببرید.