اطلاعات عمومی

خاص ترین مدرسه های جهان

نویسنده : الهه توانا | روزنامه نگار

     مدرسه در ذهن ما یک ساختمان معمولا چند طبقه است با قانون‌های کم و بیش یکسان که دانش‌آموزان چند مقطع مختلف طبق برنامه آموزشی از پیش معین و براساس کتاب‌های درسی، مطالبی را یاد می‌گیرند. درست است که بیشتر مدارس جهان در این تعریف می‌گنجند اما مدرسه‌های خاصی هم وجود دارند که بعضی یا هیچ‌کدام از این مشخصه‌ها را ندارند. امروز که بعد از سه ماه، دوباره سر کلاس نشسته‌اید، می‌خواهیم به چندتا مدرسه منحصربه‌فرد سر بزنیم.

 

 

 

 مدرسه باغ‌وحشی
مدرسه «جان بال» در ایالت «میشیگان» آمریکا درواقع یک پناهگاه حیوانات است که هرسال 60 دانش‌آموز ممتاز را پذیرش می‌کند. جان‌بال، ترکیبی از باغ‌وحش و مدرسه است که برخلاف مدارس معمولی، آموزش نظری را کنار گذاشته‌است و علوم طبیعی را به‌شیوه تجربی تدریس می‌کند. دانش‌آموزان این مدرسه که طبیعتا نباید ترسی از حیوانات داشته‌باشند، شانس این را دارند که در کلاس درس‌شان یک مار را در آغوش بگیرند و به حیواناتی نزدیک شوند که بعضی‌های‌شان را به‌طور طبیعی هرگز در زندگی نخواهنددید.

مدرسه آزاد
«مدرسه آزاد بروکلین»، در سال 2004 با پیروی از فلسفه آموزش  غیراجباری تأسیس شد. دانش‌آموزان این مدرسه که 4تا 18ساله هستند، عملا به هیچ چیزی وادار نمی‌شوند. در این مدرسه نه امتحانی وجود دارد نه نمره‌ای؛ حتی حضور در کلاس‌ها هم اجباری نیست.
 در مدرسه آزاد بروکلین این دانش‌آموزان هستند که قوانین را تعیین می‌کنند، تجربه یادگیری خود را هدایت می‌کنند و با مشورت معلم‌ها و هم‌کلاسی‌های‌شان تصمیم می‌گیرند که در کدام کلاس باشند.
 

مدرسه کفن‌ودفن
چند سالی است مدارس به‌سمت تخصصی شدن پیش می‌روند تا دانش‌آموزها را از سن کم برای مشاغلی مشخص آماده کنند؛ مدرسه‌های ورزشی، موسیقی و سینمایی در این زمینه شناخته شده‌اند اما شاید دبیرستان «گوپتون جونز» در «جورجیا» جزو نمونه‌های نادر در نوع خودش باشد. این مدرسه، دانش‌آموزها را برای مشاغل مرتبط با کفن‌‌ودفن آماده می‌کند. بچه‌ها در گوپتون جونز درکنار دروس عمومی، واحدهای تخصصی شامل ارائه خدمات پایان عمر و اصول اخلاقی مواجهه با اموات را پاس می‌کنند.
 

 مدرسه-موزه
مدرسه-موزه درواقع یک روش ابتکاری است برای برقراری عدالت آموزشی. در شهرهای پرجمعیت، بچه‌های ساکن مناطق کم‌برخوردار معمولا به مدرسه و آموزش باکیفیت دسترسی ندارند. مدرسه-موزه، درواقع از موزه‌ها که بر دامنه وسیعی از موضوعات علمی متمرکز هستند، به‌عنوان محیط آموزشی استفاده می‌کند. معلم‌های این مدارس، نیروهای داوطلبی هستند که با شناسایی موزه‌های شهر، آن‌ها را به همکاری تشویق می‌کنند تا مشکل تأمین سرمایه برای تأسیس مدرسه و امکانات آموزشی، از سر راه برداشته‌شود و بچه‌های بیشتری از آموزش برخوردار شوند.

منابع: thewonderlist.net، list25.com، educationinnovations.org