تاریخ چه

دیروز، امروز و فردای تلفن همراه

 شاید عجیب باشد که شخصی تنها با تماشای یک سریال، ایده ساخت موبایل به‌ذهنش رسیده‌باشد اما واقعیت دارد. آقای «مارتین کوپر» معروف به «پدرخوانده تلفن همراه» پس از دیدن مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» که بازیگرانش با گوشی بی‌سیم حرف می‌زدند، این تصمیم را گرفت. نمونه اولیه تلفن دستی دکتر کوپر در سال 1973 در شرکت «موتورولا» تولید شد که فقط 30دقیقه قابل استفاده بود و 10ساعت طول می‌کشید تا دوباره شارژ شود.
اولین تلفن‌های همراه متعلق به شرکت موتورولا و نوکیا بود و تا سال 1992 موبایل آن‌قدر گران بود که تنها افراد ثروتمند از آن استفاده می‌کردند. دو سال بعد تلفن‌های همراه علاوه‌بر برقراری تماس، دارای قابلیت ارسال پیام کوتاه هم شدند.
 تا سال 2002 قابلیت‌های جدیدی به موبایل‌ها اضافه شد، 60درصد شهروندان انگلیسی و آمریکایی موبایل داشتند و ژاپن اولین تلفن همراه دوربین‌دار خود را تولید کرد البته این تلفن‌ تنها در کشور خودشان قابل استفاده بود.
دو کمپانی معروف تولید گوشی همراه یعنی اپل و سامسونگ اولین محصولات خود را به‌ترتیب در سال‌های 2007 و 2008 وارد بازار کردند و پس از آن نسخه‌های جدیدتر و باقابلیت‌های بیشتری وارد بازار شد. این دو شرکت بزرگ هم اکنون دو رقیب سرسخت در حوزه تولید تلفن‌ همراه هوشمند هستند.
 گوشی‌های همراه امروزی برخلاف نسخه‌های قدیمی هرروز از وزن‌شان کم و به قابلیت‌های‌شان اضافه می‌شود. امروزه شما گوشی‌هایی ضدآب و تاشو دردست دارید. در آینده‌ای نه‌‌چندان دور به‌کمک هوش مصنوعی، حسگر‌های صوتی و فناوری 5G، تلفن شما تبدیل به نسخه‌ای مجازی می‌شود که حتی نیاز به شارژ کردن هم ندارد.
 

منبع: uswitch