مشاوره زوجین

می‌ترسم کارم دوباره به طلاق بکشد

نویسنده : هدی معتمدالصنایعی | روان‌شناس بالینی

در عقد بودم که با شوهرم به مشکل خوردیم و از او جدا شدم. تقریبا چهار سال از آن اتفاق می‌گذرد و سال پیش دوباره شرایطی برایم ایجاد شد که ازدواج کردم. الان هم در عقد هستم ولی خیلی نگرانم که دوباره کارم به طلاق بکشد. به گذشته فکر نمی‌کنم، شوهرم را دوست دارم و الان هیچ مشکلی نداریم ولی استرس دارم.

 این‌که الان شوهرتان را دوست دارید و هیچ مشکلی هم با او ندارید، خیلی‌خوب است و نشان می‌دهد تصمیم‌تان برای ازدواج و معیارهایی که در نظر داشتید، درست بوده است. در پیامک‌تان گفته اید چهار سال است همسر سابق تان را از دست داده اید و در ازدواج مجدد هم با وجود ارتباط خوب با همسر، نگران از دست دادن ایشان هستید. متوجه نگرانی تان هستم و در ادامه چند توصیه به شما خواهم داشت.
 از گذشته‌تان فرار نکنید
گاهی اتفاقات تلخی در زندگی می افتد که اگر برای ما حل نشود و نپذیریم، آن شرایط تا آخر عمر، ما را درگیر خواهد کرد. همه انسان ها سعی می کنند با شرایط سخت مقابله کنند و سازوکارهای دفاعی انسان به کمک می آید و فرد را سرپا نگه می دارد چرا که سازوکارها تلاش می کنند انسان را از اضطراب شرایط سخت نجات دهند اما گاهی همین سازوکار های دفاعی باعث می شود خاطرات تلخ را آن‌قدر سرکوب کنیم تا برای مان دردسرساز شوند. خودتان اشاره کرده اید که اصلا به گذشته فکر نمی کنید، این موضوع باعث می شود گذشته تلخ برایتان حل نشده باقی بماند و آن ترس ها و احساسات اضطراب‌آور به رابطه کنونی شما انتقال یابد. در واقع مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و شما هم‌اکنون به دلیل یک اتفاق بد از وقوع دوباره آن می‌ترسید و این موضوع باعث می‌شود دردی که در گذشته رخ داده اکنون تداوم پیدا کند.
 به شرایط خوب این‌روزهایتان فکر کنید
در قدم اول باید شرایط تلخ گذشته را بپذیرید تا اضطراب های شما رفع شود. بپذیرید که در آن ماجرا شما مقصر نبودید تا از این شرایط رهایی یابید. بیشتر به روزهای خوب زندگی تان فکر کنید و این که چقدر از شوهرتان راضی هستید. در ضمن اگر از آن روزها، یادگاری دارید به طور مثال عکس یا...، همه آن ها را دور بریزید.
 مراقب باشید فردی مهرطلب نشوید
فراموش نکنید اگر بخواهید با اضطراب‌های گذشته در رابطه جدید بمانید و مدام ترس از دست دادن شوهرتان را داشته باشید، متأسفانه در آینده شما به فردی مهرطلب تبدیل خواهید شد که به هر قیمتی می خواهد رابطه را نگه دارد. بعد هم به طور طبیعی محبت بیش از اندازه و ایثارگری های نابه جا خواهید کرد چراکه نگران از دست دادن همسرتان خواهید بود و دوباره به دست خودتان زندگی مشترک تان را به خطر خواهید انداخت.