مشاوره خانواده

دختری هنرمندم و طاقتم از دست والدینم بد جوری طاق شده است

نویسنده : جواد غفوری‌نسب | کارشناس ارشد مشاوره‌خانواده

19 ساله‌ام. یک برادر 25 ساله هم دارم. پدر و مادرم به طرز عجیب و باورنکردنی بین من و او فرق می گذارند. طاقتم بدجوری به خاطر این رفتارهایشان طاق شده. البته شاید چون من هنرمندم، کمی حساس‌تر باشم. این را هم بگویم که من نمی‌‌توانم ناراحتی و عصبانیتم را در لحظه بروز دهم و توی خودم می‌ریزم. حتی گاهی، به خودکشی فکر می‌کنم. چه کنم؟
گفته‌اید که این غم را در درون خود می‌ریزید و حتی به خودکشی هم فکر می‌کنید. این نشان‌دهنده فشار بیش از حد این مسئله برای شماست؛ اما از شما خواهش می‌کنم راهکارهای منطقی را بررسی کنید و تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام دهید. به جای مقابله و اعتراض، رویکردی را در پیش بگیرید که در درجه اول به قوی‌تر شدن و بالا رفتن اعتماد به نفس خودتان کمک کند و در درجه دوم والدین‌تان را با عملکرد خود مجاب کنید که درباره شما اشتباه می‌کنند. برای این منظور این راهکارها به شما پیشنهاد می‌شود:
  زندگی تان را هدفمند کنید
تا شما نتوانید در زندگی خود هدف مشخص و واضحی داشته باشید، انجام هرگونه تلاشی از سوی شما محکوم به شکست است. هدف مشخص، هدفی است که می‌توانید برای رسیدن به آن برنامه مشخص و عملیاتی داشته باشید و ابزارهای رسیدن به آن قابل دسترس هستند.گاهی برای شروع یک مسیر، منتظر حمایت دیگران هستیم و بعد به حرکت فکر می‌کنیم. این اشتباه است. توجه داشته باشید که این زندگی شماست و شما معمار آن هستید و شما هستید که تعیین می‌کنید موفقیت یا شکست حاصل کار شما باشد.
   روابط حسنه با والدین خود برقرار کنید
والدین شما هر طور که رفتار کنند و هر طور که درباره شما تصمیم بگیرند، باز هم افرادی هستند که در تمام جوامع بشری، از هر دین و تفکری، احترام به آن‌ها واجب و لازم دانسته شده است. از سوی دیگر یکی از ارکان مهم سلامت روان ،داشتن ارتباط دوستانه و مؤثر با افراد است. دقت داشته باشید که توجه صرف به جوانب منفی رفتارهای دیگران، تنها موجب بروز ذهنیت‌های منفی درباره آن‌ها می‌شود. وجود ذهنیت منفی درباره والدینی که شما با آن‌ها زندگی می‌کنید و تا انتهای عمرتان منتسب به آن‌ها هستید، تنها به صدمه دیدن روحی خودتان منجر می شود.
   از یک مشاور و روان شناس کمک بگیرید
درباره جوانب و ریزه‌کاری‌های ارتباطات انسانی و هدف‌گزینی برای زندگی، قطعا کمک یک مشاور می‌تواند مفید باشد. مشاور به شما کمک می‌کند در محیطی فارغ از هیجانات منفی به دید مناسبی از وضعیت فعلی دست یابید و با فراغ بال و عقلانیت بیشتری درباره شرایط موجود تصمیم‌گیری کنید.در ضمن اگر افکار مزاحم سراغتان آمد می  توانید با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.