مرجان دهقان | عکاس
دنبالههای نورانی در دل یک جاده تاریک، نمایی است که با نوردهی طولانی قادر به ثبت آن هستید. این قاب میتواند جلوهای از دنیای مدرن و فناوری باشد. اگر زیروبمهای سرعت شاتر و تأثیر آن بر عکس را خوب شناختهباشید، مثل آب خوردن میتوانید حرکت ماشینها در شب را شکار کنید.
رد نور
شاتر یکی از ابزارهای نوردهی در دوربین است. هرچه سرعت شاتر به سمت ثانیه حرکت کند، مدت زمان نوردهی بیشتر میشود. برای ثبت رد نور در یک فریم، شاتر حدود ۱۵ثانیه زمان لازم دارد. البته این زمان بهسرعت ماشینهای درحال حرکت هم بستگی دارد. هرچه ماشینها با سرعت کمتری حرکت کنند، شاتر زمان بیشتری میخواهد تا رد نور در کل فریم ثبت شود. درواقع با بالا بردن مدت زمان نوردهی، به خودروهای درحال حرکت فرصت میدهید تا از سرتاسر قابتان عبور کنند. بهجای کم کردن سرعت شاتر، میتوانید اضافههای نور را با دیافراگم بگیرید. عدد دیافراگم را آنقدر جابهجا کنید تا نشانک نورسنجی روی صفر قرار بگیرد. در این حالت دوربین نور واقعی محیط را ثبت میکند. اگر بخواهید عکس تیرهتری ثبت کنید، میتوانید نشانک را یک پله به سمت منفی طیف ببرید. در این شرایط جزئیات نوری محیط بهطور کامل در عکس ثبت میشود و قسمتهای نورانیتر قاب را ازدست نمیدهید.
موقعیت نسبت به سوژه
برای تمرین این تکنیک بهتر است از خیابانی عکاسی کنید که منابع نوری آن به چراغ خودروهای درحال حرکت محدود میشود. در این صورت آلودگیهای نوری از خیرهکنندگی قابتان نمیکاهند. اگر به خیابانی کاملا تاریک دسترسی ندارید، طوری قاببندی کنید که نورهای اضافی مزاحم کادرتان نباشند. حواستان باشد تا کمی قبل از تاریکی هوا در موقعیت مدنظرتان برای عکاسی قرار بگیرید. قبل از اینکه نور برود، لازم است بهترین زاویه را پیدا کنید. میتوانید روی پل عابر بایستید تا فاصله کافی با سوژهتان داشتهباشید.
طوری نسبت به سوژه بایستید تا مسیر ورود خودروها به کادر و خروج از آن را بهطور کامل داشتهباشید. وایتبالانس را در حالت Tungsten بگذارید و ایزو را بالاتر از ۱۰۰ نبرید. دوربین هم باید روی سهپایه قرار بگیرد تا لرزش دست قابتان را تار نکند.