printlogo


خانمی 28ساله هستم و کم‌کاری تیروئید دارم
سپیده سلطان محمدلو دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی

خانمی 28ساله هستم و کم‌کاری تیروئید دارم، تحت درمان هستم. این مسئله باعث شده به شدت برای زایمان استرس و اضطراب داشته‌باشم، مدام دلشوره دارم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
 

با سلام خدمت شما. به من توضیح ندادید که زایمان اولتان است یا نه ولی حدس می‌زنم که زایمان اولتان باشد چون به طور معمول خانم‌ها در بارداری اول اضطراب بیشتری نسبت به بارداری‌های بعدی دارند. اگر دلشوره‌تان فقط به دلیل داشتن کم‌کاری تیروئید است باید بگویم سوال شما یک سوال پزشکی است و نه روان‌شناسی ولی اگر دلشوره‌تان در زمینه‌های مختلفی از بارداری بوده و باوجود اینکه به دکتر مراجعه کردید و از ایشان توصیه‌های لازم را گرفتید و رعایت می‌کنید؛ ولی باز هم استرس دارید در این صورت اضطراب شما یک مسئله روان‌شناختی است.
با پزشک‌تان مشورت کنید.
چون گفتید تحت درمان هستید پس حتما تحت نظر یک پزشک هستید. باید توجه کنید که علاوه بر پزشک زنان و زایمان، برای مسئله کم‌کاری تیروئید باید تحت نظر یک متخصص غدد باشید. کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری خطرناک است ولی اگر تحت درمان باشید و داروهای مرتبط با آن را زیر نظر پزشک استفاده کنید دیگر خطری شما و فرزندتان را تهدید نمی‌کند. برای کمتر شدن اضطرابتان حتما در اولین فرصت پیش پزشکتان بروید و نگرانی‌تان را مطرح کنید و از او بخواهید به نگرانی‌هایتان پاسخ دهد.
نگرانی های مفید و غیرمفید!
اگر باوجود توضیح پزشکتان باز هم نگرانید، پس لازم است روی نگرانی‌های خود کار کنید. نگرانی‌های انسان دو دسته‌اند: نگرانی‌های مفید و نگرانی‌های غیر مفید. نگرانی‌های مفید به دسته‌ای از نگرانی‌ها گفته می‌شود که وجود آن‌ها به نفع ماست و باعث می‌شود متوجه یک مشکل واقعی شویم و به دنبال راه‌حل برای آن‌ها بگردیم. مثلا اینکه «در دوران بارداری چه چیزی بخورم تا فرزندم رشد بهتری داشته باشد» یک دغدغه و نگرانی واقعی است. نگرانی‌های غیر مفید درباره مشکلات فرضی هستند که در ذهنمان می‌سازیم و چون یک مشکل واقعی وجود ندارد و فقط یک مشکل فرضی و حدسی است؛ بنابراین نمی‌توانیم راه‌حلی برایش پیدا کنیم و فقط باعث از بین رفتن انرژی و بیشتر شدن احساسات بدمان می‌شود؛ مثلا این نگرانی که «نکند سر زایمان اتفاقی برای من و کودکم بیفتد» یک نگرانی غیر مفید است. گاهی نگرانی‌ها ابتدا مفیدند و ما برایشان دنبال راه حل می‌گردیم ولی باوجود پیدا کردن راه‌حل، دوباره درباره آن‌ها نگران می‌شویم. برای شما هم همین اتفاق افتاده است. تا زمانی که متوجه کم‌کاری تیروئیدتان شده و دنبال پزشک و درمان بوده‌اید نگرانی‌تان از نوع مفید بوده است؛ اما الان که با وجود مراجعه به پزشک و تحت درمان بودن همچنان نگرانید، نگرانی‌تان از نوع غیر مفید است.
تکنیک‌های آرامش‌بخش انجام دهید
برای کم کردن نگرانی غیر مفیدتان سعی کنید زمانی از روز را تمرین‌های تن‌آرامی یا آرامش‌بخش کار کنید. می‌توانید با یک یا دو جلسه مشاوره این تمرین‌ها را از یک مشاور یاد بگیرید. همچنین تجسم خاطرات خوشایند یا صحنه‌هایی از طبیعت که باعث آرامش شما می‌شوند هم به کم کردن اضطراب شما کمک می‌کند.
برنامه‌ریزی برای یک دوره بارداری خوب!
به جای تمرکز بر فکرهای اضطراب‌زا، سعی کنید هر روز برنامه‌ریزی کنید که برای یک دوران بارداری خوب چه کارهایی باید انجام داد؛ مثلا ورزش‌های خاص مربوط به این دوران را یاد بگیرید. پیاده‌روی انجام دهید. برای فرزندتان آواز و شعر بخوانید. روحیه خوب مادر در دوران بارداری، در ایجاد خلق و خوی راحت در کودک موثر است. می‌توانید یکسری موسیقی آرام مربوط به طبیعت را گوش دهید. در تحقیقی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، زمانی که مادرها در دوران بارداری به یک آهنگ خاص زیاد گوش می‌دادند، بعد از تولد، کودکان نسبت به آن آهنگ واکنش مثبت بیشتری نشان می‌دادند؛ بنابراین با کودک‌تان زمان‌های خلوت آرامش‌بخشی داشته باشید.
همه این‌ها را خدمت‌تان عرض کردم که به شما این پیام را برسانم که آرامش شما در این دوران مهم است و باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس و افزایش آرامش در خود باشید. در نهایت اگر فکر می کنید اضطراب غیر مفیدتان خیلی زیاد بوده و از کنترلتان خارج شده است، حتما به یک روان‌شناس مراجعه کنید تا با کمک وی این دوران را سپری کنید. با آرزوی روزهایی خوب برای شما دوست عزیز.