نخستین نشانههای تاریخی از وجود ساز کمانچه در کتاب «موسیقی الکبیر» ابونصر فارابی در قرن چهارم هجری دیده شدهاست. فارابی در کتابش، از کمانچه با نام عربی آن، یعنی «رباب» یاد میکند. این ساز در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بودهاست. مرحوم «روحا... خالقی»، یکی از شاخصترین چهرههای موسیقی ایرانی و آهنگ ساز سرود معروف «ای ایران»، در کتاب «سرگذشت موسیقی»، بخش کوتاهی را به ساز کمانچه اختصاص دادهاست؛ او در این بخش، به تاریخچه کمانچه و ماجرای مهجور شدنش بعد از ورود ویولن، اشاره میکند: «موسیقیدانهای قدیم ایران در کتابهای خود، سازها را دو دسته کردهاند: یکی آلات زهی، دیگری آلات بادی. زهیها دو نوع بوده اند؛ یکی مثل قانون و سنتور برای هر صدایی، یک سیم روی ساز بسته میشده و روی آن رشتهها انگشت نمیگذارند. نوع دوم، آنهاییکه روی رشتهها انگشتهای دست چپ نوازنده، تکیه میکرده مانند بربط (عود) و رباب. ساز اخیر، که اول دو سیم داشته بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه شده و با کمانه به صدا درآمده همان است که ما امروز به آن کمانچه میگوییم. در تالار عمارت چهلستون اصفهان، جزو نوازندگان، یکی هم کمانچه مینوازد. از دوره صفویه به بعد، کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمدهاست که کمان آن پس از اینکه بعدها در دوره مظفرالدین شاه ویولن به ایران آمد، نام خود را از دست داد و به «آرشه» که کلمه فرانسوی است تبدیل شد. چون کمان را روی این ساز میکشند، به کمانچهکشی مرسوم شده است. وقتی ویولن به ایران آمد، چون دارای چهار سیم بود، کمانچهکشها هم یک سیم آخر را به تقلید ویولن اضافه کردند و چون در طرز نواختن، خیلی شبیه به ویولن بود، کمانچهکشها معلم ویولن شدند». کمانچه تا مدتها مغلوب همتای غربیاش، ویولن، باقی ماند اما آن صدای بیهمتا و آن حزن دلکشش اجازه نداد برای همیشه از یاد برود. «علیاصغر بهاری»، نوازنده جوانی که در خاندانی اهل موسیقی به دنیا آمدهبود، در سالهای دهه 30 ویولن را خیلی خوب مینواخت و با کمانچه هم آشنایی داشت. بهاری که میدید روزبهروز بر شمار نوازندگان ویولن افزوده میشود و کمانچه 40-30سالی است که متروک مانده، تصمیم میگیرد به تیمار کمانچه سنتی بپردازد. کمانچه بهاری، برای نخستین بار از رادیو پخش میشود؛ ساز فراموششده دوباره جای خودش را در دل شنوندهها باز میکند و کمکم به روزگار پر رونقش برمیگردد. چندی بعد، «روحا... خالقی»، که آن زمان رئیس هنرستان عالی موسیقی بوده، از بهاری میخواهد کلاسی را برای کمانچه در هنرستان اداره و با ارکستر سازهای ملی هم همکاری کند. برخی از شاگردان پیشرفته ویولن، در کلاس کمانچه بهاری به شاگردی نشستند و بعدها خودشان استادان کمانچه شدند. تا امروز، غیر از علیاصغرخان بهاری، استادان چیرهدست دیگری هم به ادامه حیات و کمال کمانچه کمک کردهاند؛ «مجتبی میرزاده»، «داوود گنجهای»، «علیاکبر شکارچی»، «درویشرضا منظمی»، «سعید فرجپوری» و «اردشیر کامکار»، آشناترین و برجستهترینِ این چهرهها هستند.